האם הילד שלי זקוק לטיפול רגשי בעקבות גירושין?
top of page
  • אפרת משולם

האם הילד שלי זקוק לטיפול רגשי בעקבות גירושין?


הורים רבים שואלים אותי את השאלה הזאת בדאגה.


נתחיל מהשורה התחתונה – ממש לא.

לא כל הילדים זקוקים לטיפול רגשי בעקבות פרידת הוריהם.


גירושים הם טלטלה לכל בני המשפחה. ילדים, בדיוק כמו מבוגרים, מושפעים מהשינוי ומגיבים אליו כל אחד בדרכו. יש ילדים שמגיבים בשתיקה והתכנסות פנימה, יש ילדים שנראה אצלם הרבה כעס והתקפי זעם ויש ילדים שנראים כאילו הגירושים לא השפיעו עליהם כלל. ההתמודדות שלכל ילד תלויה באופי ובחוסן הנפשי שלו, בסביבה בה הוא חיי, בגיל שלו ועוד.


תקופת האבל שמתרחשת אצל מבוגרים אחרי פרידה מתרחשת גם אצל ילדים, אבל אצלם הקצב והשלבים יהיו שונים. לעיתים תחושת האבל תגיע שנה אחרי פרידת הוריהם. טבעי שילדים ירגישו כעס ועצב אחרי הגירושים, ייקח להם כמה חודשים להסתגל לחיים בשני בתים, אבל עם תמיכה מצד ההורים רוב הילדים יצליחו להתגבר.



יד מעץ תומכת בענף של עץ אחר
תמיכה

הקושי הגדול בתהליך גירושים הוא להמשיך לתפקד כהורים כשהלב שבור. לכן, הדבר הראשון שהורים בתהליכי גירושים או גרושים חייבים לעשות הוא לדאוג למקורות תמיכה וטיפול בעצמם. כשלהורים יש תמיכה, יהיה להם קל יותר לתמוך גם בילדים שלהם.


הסתגלות הילדים לגירושים מושפעת מאוד מהאופן בו ההורים התגרשו ומיכולת התפקוד שלהם. הורים שנפרדו בקונפליקט נמוך, נמצאים באחריות הורית משותפת, מתקשרים אחד עם השנייה ובסה"כ הם הורים מתפקדים שיכולים לתת לילדים שלהם מענה רגשי לרוב יוכלו לתמוך בילדים שלהם באופן עצמאי ולהיעזר מידי פעם בהדרכת הורים כמקור לתמיכה ועזרה.


לעומת זאת, הורים שיש ביניהם קונפליקט גבוה, רבים המון ולא מתקשרים אחד עם השנייה, הילד גדל באווירת מתח ומלחמה, במקרים כאלו, הילד יזדקק כמעט תמיד לטיפול אשר יעניק לו מרחב בטוח לדבר על הקשיים ויעניק לו כלים להתמודד עם סיטואציית חייו החדשה.


מתי בכל זאת נשלח את הילד לטיפול?

- כשהילד מבקש - נקשיב לצורך שלו וניתן לו מענה.

- כשאתם מרגישים שהילד במצוקה – סומכת עליכם שאתם מכירים את הילד שלכם ויודעים כשמשהו קורה אתו, הוא אינו הילד שאתם מכירים. הוא מתנהג בצורה שלא מאפיינת אותו לדוגמא: מילד שמח הוא הפך להיות ילד עצוב, מילד חברותי הוא הפך להיות ילד שמסתגר בחדר, מילד מצטיין בלימודים הוא ירד לממוצע.


בכל מקרה, כשאתם מרגישים בבטן שמשהו עובר על הילד שלכם, לפני שאתם שולחים אותו לטיפול, יש הרבה דברים שאתם כהורים יכולים לעשות כדי לסייע לו, מזמינה אתכם להגיע להדרכת הורים ביחד או לחוד ונבדוק יחד מה נכון עבור הילד שלכם.


להסבר נוסף על טיפול רגשי לילדים תוכלו לקרוא >> כאן


להסבר נוסף על הדרכת הורים תוכלו לקרוא >> כאן

bottom of page