מה ההבדל בין הורות משותפת להורות מקבילה?
top of page
  • אפרת משולם

מה ההבדל בין הורות משותפת להורות מקבילה?

עודכן: 12 באוג׳ 2023

כשזוג הורים חיי באותו בית ומגדל ילדים, חלוקת התפקידים היא אף פעם לא חצי חצי, כל אחד תורם את חלקו לבית ולגידול הילדים. מחלוקות בענייני חינוך הילדים קיימות גם אצל זוגות נשואים, אך אצלם ישנו רצון ומוטיבציה להגיע להסכמה ולשתף פעולה כדי לשמור על שלום בית. כשזוג מתגרש השאיפה היא להתנהל באחריות הורית משותפת, אך משבר הגירושים משפיע על סוג ההורות שנקיים ומכתיב לעיתים הורות אחרת מזו שהיינו רוצים.



מה ההבדל בין הורים גרושים שמנהלים הורות משותפת לבין אלו שמנהלים הורות מקבילה?


הורות משותפת =

הורים שיכולים לשים בצד את הזוגיות ומשקעי העבר ולנהל הורות מתוך הסכמה לשאת באחריות הורית וכלכלית משותפת. הורים אלו יכולים לשבת יחד באותו חדר, לחגוג יחד ימי הולדת, לקבל החלטות משותפות לגבי הילדים, לנהל תקשורת מיטיבה ולפתור בעיות ביחד. הורות משותפת אינה אומרת שחייבים להסכים על הכל, יש בה מרחב פעולה, כל הורה בביתו יכול לקבל החלטות קטנות בנוגע להתנהלות היומיומית עם הילדים, לכללים בבית, אבל בדברים הגדולים כמו חינוך ובריאות ישנו שיתוף פעולה עם ההורה השני.


דוגמאות להורות משותפת:

  1. הורים שמחליטים יחד מתי הזמן הנכון לגמול את הילד מחיתולים, מתחילים את התהליך באותו זמן בשני הבתים, משתפים אחד את השנייה בקשיים, מנסים למצוא פתרונות שיקלו על הילד ועליהם.

  2. הורים שחוגגים יחד יום-הולדת לילד.

היתרונות של הורות משותפת שהיא מעניקה להורים ולילדים שקט נפשי ותחושת בטחון אשר מאפשרת להם הסתגלות מהירה יותר אחרי הפרידה ואת האפשרות לחיות בשמחה בשני בתים. במודל הורי זה הילדים מרגישים חופשיים לשתף את ההורים בקשיים שלהם בלי הצורך להגן על אחד מהם. הורות משותפת מעניקה לילדים חוסן נפשי. יתרון נוסף, התקשורת בין ההורים היא מודל עבור הילדים לתקשורת בריאה ותקינה אשר מחלחלת לזירה החברתית שלהם וגם לזירת האחאות, הם לומדים כיצד לפתור קונפליקטים, לנהל משא ומתן ולהתפשר.



הורות מקבילה =

הורים שעדין לא הצליחו לשים בצד את משקעי הפרידה. הם אינם מצליחים לתקשר ביניהם ולכן כל אחד מהם פועל על פי רצונו ובלי קשר להורה השני בכל הנוגע לילדים. הורים אלה אינם משתפים פעולה, הם לא ישתתפו יחד בימי הולדת, אסיפות הורים, ביקורי רופא ועוד. התקשורת ביניהם היא מינימלית.


דוגמאות להורות מקבילה:

  1. כל הורה מחליט בזמן שלו מתי נכון לגמול את הילד מחיתולים, יתכן מצב שבבית אחד הילד גמול ובבית השני לא. אין שיתוף פעולה בין הצדדים וכל אחד מההורים מתמודד לבד.

  2. כל הורה חוגג לילד יום-הולדת בנפרד ללא ההורה השני.


הורות משותפת היא האידיאל שהיינו רוצים עבור הילדים וגם עבורנו ההורים.


היתרון הגדול של הורות מקבילה שהיא מרחיקה את הקונפליקט מהילדים, הם פחות חשופים לריבים שמתקיימים ברקע ולכן פחות סובלים מהקונפליקט ויכולים לחיות בשקט יחסי. הורות מקבילה היא פתרון טוב עבור הורים מסויימים.



כתוב המשפט הבא מה ההבדל בין הורות משותפת להורות מקבילה
מה ההבדל בין הורות משותפת להורות מקבילה?


בין הורות המשותפת לבין הורות המקבילה יש עוד גוונים רבים של הורות, כל זוג הורים צריך להתאים את סוג ההורות שמתאימה לו בהתאם לשלב הפרידה בו הם נמצאים, לצרכים ולנסיבות. חשוב לזכור שההורות והתקשורת יכולים להשתפר ולהשתנות במהלך השנים.


איזה הורות מתאימה לכם?


אם אתם מתקשים לקדם את ההורות שלכם לכיוון שאתם רוצים, מוזמנים להדרכת הורים ביחד או לחוד.

bottom of page